📞 06 - 150 716 49. info@studio-watts.nl

Fitness schoenen

Train je in de sportschool maar doe je ook wel eens groepslesje? Ga dan voor een allround sportschoen die veel stabiliteit geeft. Let op de volgende punten:

  • Kies voor een zool met structuur zodat je stabiel staat.
  • Kies voor een schoen die goed aansluit op je voet en die flexibel is.
  • Koop geen schoenen met air of gel voor in de sportschool. Deze zijn specifiek bedoeld voor hardlopen, maar niet om bijvoorbeeld mee te squatten. Met air-zolen sta je namelijk te onstabiel voor deze oefening.

Krachttraining en powerliften

Als je aan de slag gaat met oefeningen zoals de squat of olympisch liften is het belangrijk om schoenen te kopen die je veel stabiliteit geven. Grofweg zijn er twee opties:

  • Converse Allstars
  • of een gewichthefschoen met een verhoging onder de hak.

Waarom Allstars?

Allstars geven veel stabiliteit omdat ze een platte zool hebben en je ze strak kan aantrekken rond je enkel. Door de platte zool sta je stabiel. Het nadeel van Allstars is dat de zool van de schoen niet heel stevig is. Vooral bij zware gewichten zie je dat de enkel van mensen naar binnen draait omdat ze hun voetpositie niet kunnen behouden.

Allstars zijn een van de beste alternatieven als je geen gewichthefschoenen hebt. Een andere goede optie is een schoen met een goede grip en platte zool.

Waarom een gewichthefschoen?

Gewichthefschoenen geven meer stabiliteit omdat ze een platte harde zool hebben. Daarnaast is de zool zo gemaakt dat je niet wegslipt en veel grip ervaart.

Verder zit er een verhoging in de hak waardoor je makkelijker dieper zakt. Je hebt minder enkelmobiliteit nodig door de verhoging.

Gewichthefschoenen zijn dus voor oefeningen zoals de squat en olympisch liften de beste schoenen. Voor oefeningen zoals de bench press of deadlift voegen deze weinig toe, of werken zelfs contraproductief.

Hardlopen

Hardloopschoenen zijn er voor verschillende loopstijlen en voettypes. Er zijn een aantal aspecten waar je bij de aanschaf op moet letten. Dit zijn:

  • Heb ik extra ondersteuning nodig? Heb ik een relatief platte voet of leun ik juist naar buiten met mijn voet? Ga dit na met een voet- of hardloopexpert.
  • Wat is mijn loopstijl? Ben ik een haklander (dan heb je meer ondersteuning op de hak nodig) of ben ik een voorvoetloper?
  • Vind ik een stijve of juist flexibele schoen prettiger?
  • Wat is mijn budget? Ga ik voor een goedkope of dure schoenen? Ga na of een dure schoen écht beter is dan een goedkope versie.

Het kiezen van een goede hardloopschoen is een beste klus. Laat je adviseren door een sportpodotherapeut, sportarts (bijvoorbeeld met een sportmedische keuring) of ga naar een hardloopwinkel in de buurt. Stel kritische vragen aan diegene die je schoenen aanmeet, aangezien de nieuwe schoensoorten vaak onnodig duur zijn extra features. Veel mensen met geen voetafwijking hebben helemaal geen fancy schoen nodig.

Tot op heden is er echter onvoldoende bewijs dat je met barefoot-runningschoenen (heel minimale schoen) minder hardloopblessures krijgt dan met normale (corrigeerde) schoenen