Herstel na een hernia - Week 7

23/07/2021


Afgelopen week mocht ik weer opdraven bij Rik. De trainingen stonden in het teken van mobiliseren en deels ook in het verbeteren van mijn uithoudingsvermogen. Squats, lunges, oefeningen met gewichten, vloeroefeningen en rek- en strekoefeningen zijn inmiddels vast onderdeel geworden.

Ik merk dat alles me steeds soepeler en simpeler afgaat. Ik durf meer, ik durf dieper te gaan (bijvoorbeeld met squats) en durf de beweging ook beter af te maken, ondanks dat ik af en toe nog wel gevoeligheid heb in mijn rug / been. Dit komt met name omdat Rik naast me staat en bijstuurt, maar ook stimuleert om toch dat stapje extra te nemen. Doordat hij aangeeft dat ik het kan en dat ik niets kan beschadigen als ik de oefening op de goede manier uitvoer, krijg ik zelf steeds meer vertrouwen en eigenlijk ook steeds meer plezier in de trainingen (als in: ik loop met een glimlach de studio in :)).

"Het gaat gewoon heel goed, krijg top begeleiding van Rik en kan bijna pijnvrij trainen, heerlijk!"

En.. Om er voor te zorgen dat ik op de dagen dat ik niet bij Rik train ook gewoon aan de bak ga, heb ik inmiddels thuis een ‘mini studio’ nagebouwd. Ik heb wat spullen te leen van Rik, zoals de foamroller, softbal en wat gewichten en heb nog wat extra spullen aangeschaft zoals een matje en step.

Dit stimuleert en motiveert en maakt het extra laagdrempelig om dagelijks de dingen te doen die ik moet doen (lees: het huiswerk dat ik na elke sessie mee krijg).

Vooral doorgaan

24/07/2020

Inmiddels zijn we ongeveer 6 maanden bezig. Op 1 week vakantie na, ben ik onafgebroken iedere week 3 keer aan het trainen. Ik zie vooruitgang in de gewichten die ik trek, duw en til, maar het zijn kleine stapjes. Waar ik aan het begin van mijn fitness sessies misschien 2 keer, met de juiste techniek, kon opdrukken, kan ik dit nu minimaal 7 keer. En vaak dan ook meerdere reps. Ook nieuwe oefeningen gaan me direct beter af, omdat de techniek er vrijwel direct goed inzit. Natuurlijk maak ik nog steeds fouten en probeer ik soms teveel, maar de begeleiding door Rik en Fabian zorgt voor een directe correctie. Zinnen als: “Het goed uitvoeren van een oefening is belangrijker dan het aantal keer dat je het doet, het gaat om spieractivatie!” zijn inmiddels bekende kost voor mij.  

Holy sh*t!

31/07/2019

Ook vandaag heb ik weer andere oefeningen gedaan. Als warming-up zijn wij weer begonnen met lopen en hebben dit vervolgens weer uitgebreid met extra gewicht op mijn schouders. Dit ging goed!

Tijdens deze training moest ik in 1 keer even gaan liggen. Ik dacht dat mijn schouders gekraakt werden maar nu was het een keer iets anders. Mijn bilspieren zijn los gemaakt. Holy sh*t, dit doet pijn! Mensen die wel eens naar de chiropractor zijn geweest of naar een masseur weten welke drukpunten dat zijn. Als deze drukpunten vast zitten moet je die echt een keer los laten maken. Om dit zelf soepel te houden raad ik je aan om van die masseerballen te kopen. Deze kun je ook makkelijk op vakantie meenemen.

Ondanks de hevige pijn en na 3 dagen met blauwe plekken rond te hebben gelopen, heeft het wel geholpen. Ik merkte met lopen dat het soepeler ging.

Bewegingen

12/07/2019

Na dit intakegesprek zijn we oefeningen gaan doen. Kantel, buig en draai bewegingen. Mijn haren gingen recht overeind staan toen ik deze woorden hoorde. Deze bewegingen heb ik in tijden niet kunnen doen zonder pijn. Maar toch zijn dit de oefenen die elk mens moet kunnen doen.

Rik legt stap voor stap uit hoe je het moet uitvoeren en laat zien welke spiergroepen je gebruikt. Voor een aantal oefeningen heb ik een foamroller moeten gebruikt. Bij deze hele simpele bewegingen kreeg ik al meteen reactie in mijn rug en werd ik er gelijk chagrijnig van. Deze pijn wil ik niet meer voelen! “Dit hoort er nou eenmaal bij”, zegt Rik. Hij vertelde dat het vanaf nu alleen maar beter gaat worden. Ik moet dat vertrouwen nog krijgen... Maar goed dit is pas de eerste training en ik kan niet verwachten dat binnen 1 les alles over is. Je moet het echt de tijd geven.