Ik sporten? Ik zou wel gek zijn!

06/08/2020

Lees het verhaal van Anko van der Ziel

Het begin

Toen ik twee jaar geleden bij Rik begon, was ik te zwaar en had ik weinig vertrouwen in mijn eigen lichaam. Geplaagd door een chronische spierontstekingsziekte had ik na de kleinste beetjes beweging al veel last van spierpijn en was ik vaak erg moe en kon soms amper opstaan zonder extra houvast te zoeken. Ik sporten? Ik zou wel gek zijn, maar toch begon het na een bezoek aan de toenmalige buren, restaurant Rauw, weer te kriebelen. Vroeger was ik al vaker bij diverse sportscholen geweest voor fitness en krachttraining, ook had ik al vaker hard gelopen. Maar van dat alles was op dat moment weinig gaande. Na toch de stoute schoenen weer te hebben aangetrokken en er eens heen te gaan voor een kennismaking werd gezegd dat ook ik weer fit zou kunnen worden met de juiste begeleiding. 

De eerste trainingen waren een ramp, en geweldig tegelijkertijd. Ik kon weer sporten en was aan het einde helemaal gesloopt. Er waren trainingen bij waarna ik amper mijn armen nog op kon tillen zo zwaar voelden ze aan. Tegelijkertijd vond ik dat heel raar, want de training opzich was toch niet zo zwaar met een paar 2kg dumbbells.

Vooruitgang

Telkens weer gaf Rik kleine correcties bij bewegingen, waardoor ze nog beter te voelen waren in de juiste spieren. Langzaam maar zeker begon ook het gewicht toe te nemen, maar altijd de focus op de juiste beweging en de juiste houding. Omdat ik in het verleden al vaak mensen verkeerd had zien trainen, vond ik dit erg fijn en ook heel belangrijk. 

Telkens weer kwam er een klein beetje gewicht bij, en naast de groepstrainingen, ging ik ook vaker zelfstandig trainen. Het vertrouwen kwam weer terug en, met de aanwezigheid van Rik, toch nog af en toe een kleine correctie in houding of beweging. Af en toe ging een beweging nog helemaal niet goed, en dan gaf hij heel duidelijk aan waar dat door kan komen en hoe je dat beter kan maken. Soms op geheel onverwachte wijze, waarbij je last van je schouder hebt, maar je onderrug met een foamroller moet behandelen 'want daar zit de blokkade'. Dit soort kennis en aanwijzingen is ontzettend waardevol en daarmee zorgde Rik er beetje bij beetje voor dat ik nog meer vertrouwen in mijn lichaam kreeg. 

Omdat naast meer vertrouwen (en meer kracht), ook afvallen een wens/doel was, vroeg Rik mij om gedurende een bepaalde tijd mijn eetgewoonten eens bij te houden. Hij gaf aan dat de winst waarschijnlijk niet meer met nog meer sporten te behalen was (ik sportte inmiddels drie keer per week). Hieruit kwamen inzichten naar voren over tekorten aan bepaalde voedingsstoffen die vrij eenvoudig op te lossen zijn. Met een aantal kleine aanpassingen in mijn voedingspatroon op basis van tips van Rik werden zaken als energie en herstel goed aangepakt, verdere gewichtsafname (nog) niet, maar dat was alleen door mijn eigen toedoen.

Het einde...

En toen kwam het corona tijdperk in 2020, een tijd waarin je toch wat meer gaat nadenken over doelen en wensen, en tijdens dat nadenken kwam CrossFit in beeld. De combinatie van kracht, conditie en totale uitputting na een workout (net als de eerste keren bij Rik). Dat leek mij toch wel 'next level', een nieuwe, extra grote uitdaging. Zo gauw de overheid de lockdown voor sportscholen (deels) had opgeheven ben ik eens gaan kijken bij een CrossFit box in Amersfoort en heb ik een proefles genomen met in mijn achterhoofd nog steeds de vraag "Kan ik dit wel aan?". Nu, een maand bezig met CrossFit is daarop het antwoord een volmondig "JA!".

Daarmee ben ik Rik ontzettend dankbaar omdat hij altijd wees op de juiste techniek en de focus daarop, mij daarmee het vertrouwen heeft teruggegeven in mijn eigen lichaam en met de overdracht van kennis, mij nu de juiste basis heeft mee gegeven om verder te gaan dan ik ooit had durven hopen toen ik bij hem begon.

Vooral doorgaan

24/07/2020

Inmiddels zijn we ongeveer 6 maanden bezig. Op 1 week vakantie na, ben ik onafgebroken iedere week 3 keer aan het trainen. Ik zie vooruitgang in de gewichten die ik trek, duw en til, maar het zijn kleine stapjes. Waar ik aan het begin van mijn fitness sessies misschien 2 keer, met de juiste techniek, kon opdrukken, kan ik dit nu minimaal 7 keer. En vaak dan ook meerdere reps. Ook nieuwe oefeningen gaan me direct beter af, omdat de techniek er vrijwel direct goed inzit. Natuurlijk maak ik nog steeds fouten en probeer ik soms teveel, maar de begeleiding door Rik en Fabian zorgt voor een directe correctie. Zinnen als: “Het goed uitvoeren van een oefening is belangrijker dan het aantal keer dat je het doet, het gaat om spieractivatie!” zijn inmiddels bekende kost voor mij.  

Holy sh*t!

31/07/2019

Ook vandaag heb ik weer andere oefeningen gedaan. Als warming-up zijn wij weer begonnen met lopen en hebben dit vervolgens weer uitgebreid met extra gewicht op mijn schouders. Dit ging goed!

Tijdens deze training moest ik in 1 keer even gaan liggen. Ik dacht dat mijn schouders gekraakt werden maar nu was het een keer iets anders. Mijn bilspieren zijn los gemaakt. Holy sh*t, dit doet pijn! Mensen die wel eens naar de chiropractor zijn geweest of naar een masseur weten welke drukpunten dat zijn. Als deze drukpunten vast zitten moet je die echt een keer los laten maken. Om dit zelf soepel te houden raad ik je aan om van die masseerballen te kopen. Deze kun je ook makkelijk op vakantie meenemen.

Ondanks de hevige pijn en na 3 dagen met blauwe plekken rond te hebben gelopen, heeft het wel geholpen. Ik merkte met lopen dat het soepeler ging.

Gewoon lopen

28/07/2019

Na de ademhalingsoefeningen zijn we nog iets anders gaan doen. Lopen. Ja gewoon lopen, waarom? Omdat je bij het lopen alle spiergroepen gebruikt en lopen cruciaal voor je rug is.

Als ik een tijdje in de auto heb gezeten kan ik niet normaal de auto uitstappen. Ik voel mij dan erg stijf en heb altijd last van mijn rug. Dit geldt ook voor te lang zitten achter mijn bureau. Als ik te lang heb gezeten kan ik door de hernia uitstraling krijgen in mijn been en soms (zeker toen ik net ontdekte dat ik een hernia had) in mijn voet! Omdat je last hebt, kan je tijdens het lopen een andere houding aannemen. Dit is niet goed natuurlijk. Om de pijn te verlichten haal ik mijn schouders een beetje op, dat ziet er verkrampt uit kan ik je vertellen. Tijdens deze training kreeg ik een barbell op mijn schouders van 20 kilo. “Loop maar even heen en weer”, zegt Rik. Door wat extra gewicht op je schouders te doen voel je de demping in je rug. Rik legt helemaal uit wat het doet met je rug als je aan het lopen bent. Dit tekent hij ook voor je uit zodat je er een beeld bij krijgt.

Bewegingen

12/07/2019

Na dit intakegesprek zijn we oefeningen gaan doen. Kantel, buig en draai bewegingen. Mijn haren gingen recht overeind staan toen ik deze woorden hoorde. Deze bewegingen heb ik in tijden niet kunnen doen zonder pijn. Maar toch zijn dit de oefenen die elk mens moet kunnen doen.

Rik legt stap voor stap uit hoe je het moet uitvoeren en laat zien welke spiergroepen je gebruikt. Voor een aantal oefeningen heb ik een foamroller moeten gebruikt. Bij deze hele simpele bewegingen kreeg ik al meteen reactie in mijn rug en werd ik er gelijk chagrijnig van. Deze pijn wil ik niet meer voelen! “Dit hoort er nou eenmaal bij”, zegt Rik. Hij vertelde dat het vanaf nu alleen maar beter gaat worden. Ik moet dat vertrouwen nog krijgen... Maar goed dit is pas de eerste training en ik kan niet verwachten dat binnen 1 les alles over is. Je moet het echt de tijd geven.