📞 06 - 150 716 49. info@studio-watts.nl

Hoe boost je je immuunsysteem?

Iets voelde niet helemaal goed… het is het gevoel van verkoudheid en griepsymptomen die me overvallen. Mijn hoofd begint saai te worden en overbelast, er is een lichte pijn in mijn ledematen. Geweldig, precies wat ik nodig heb.


Het weekend is bijna hier, geen goed moment om ziek te worden.
In plaats van te klagen en in het lijden en malaise van ziekte te vervallen, neem ik liever de controle. En niet zoals de meeste mensen. Je zult me ​​niet naar de dokter gaan of naar medicijnen kijken als een remedie.
In feite zijn er een aantal natuurlijke methoden die ik consequent toepas, die uw immuunsysteem versterken, het risico op ziekte minimaliseren en ziekte efficiënter bestrijden wanneer het zich voordoet. Ik word zelden ziek en als ik dat doe, houd ik me niet lang buiten actie. Wat volgt zijn de methoden die ik gebruik om mijn immuunsysteem te stimuleren en bij te dragen aan mijn algehele gezondheid en welzijn.

Drink veel water en blijf gehydrateerd

Je moet altijd gehydrateerd blijven. Hoewel gehydrateerd blijven erg belangrijk is als je ziek bent, wil ik ook benadrukken dat het erg belangrijk is op een dagelijkse basis.
Je lichaam bestaat voornamelijk uit water en moet de hydratatie op peil houden om op optimale niveaus te functioneren. Als je ziek wordt, kun je de neiging hebben om uitgedroogd te raken. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat uw lichaamsfuncties hard werken om tegen ziekten te vechten. Hoge koorts, zweten, braken en diarree dragen allemaal bij aan uitdroging. Blijf goed gehydrateerd zodat uw lichaam in de best mogelijke staat is om tegen de ziekte te vechten.

Als je wat extra voordeel wilt, voeg dan wat fruit, zoals citroen, aan je water toe voor een extra kick van vitamine C. Hoewel vitamine C-suppletie de ziekte niet echt kan voorkomen, suggereren onderzoeken dat het de moeite waard is om vitamine C te nemen om de effecten te verminderen van ziekten zoals verkoudheid. Eerlijk gezegd is er heel weinig reden om geen goede kwaliteit en hoeveelheid vitamines en mineralen te verkrijgen via natuurlijke bronnen. Ik ben zelden te vinden zonder mijn waterfles en er zit meestal een schijfje citroen in! Ik hou van water, maar een beetje afwisseling kan leuk zijn. Vooral als het extra voordelen biedt.

Thee is zo’n optie. Denk aan salie, gember, citroen, zoethoutwortel, gladde iep en groene thee waarvan is aangetoond dat ze congestie en een zere keel helpen verzachten. Kurkuma team heeft potentiële voordelen bij het verminderen van ontstekingen, en is een goede optie voor mensen met ontstoken sinussen of slijmvliezen. Kortom, veel water drinken is het belangrijkste dat u moet doen zodra u zich onwel begint te voelen (en eigenlijk altijd). Het toevoegen van natuurlijk fruit, kruiden en specerijen zal alleen maar meer waarde toevoegen.

Een goed dieet is een van de belangrijkste sleutels voor algemene gezondheid en welzijn. Fundamenteel zorgt het ervoor dat uw lichaam de brandstof krijgt die het nodig heeft om te kunnen functioneren. Dat betekent hoogwaardige macro- en micronutriënten verkrijgen. Het is hier allemaal vrij basic dingen. Zorg ervoor dat u veel natuurlijke, biologische, hoogwaardige en voedzame voedingsmiddelen in uw dieet opneemt.

SUPPLETIE VIA BOTTENBOUILLON

U kunt uw dieet ondersteunen met slimme suppletie. Ik geef de voorkeur aan bottenbouillon in plaats van een hoop pillen te geven. Met bottenbouillon kunt u vloeistoffen opnemen en tegelijkertijd profiteren van de voedingsstoffen die het bevat. Om te beginnen zit het boordevol aminozuren. Cysteïne, glycine en glutaminezuur zijn de bouwstenen voor glutathion, een belangrijke antioxidant die ons beschermt tegen oxidatie en toxines uit ons lichaam verwijdert, Arginine, glutamine en proline, ondersteunen de bovengenoemde voordelen en helpen de gezondheid van uw darmmicrobioom te verbeteren, het immuunsysteem te versterken en ontstekingen te verminderen. Verder bevat bottenbouillon vitamines en mineralen, waaronder; boor, calcium, koper, ijzer, magnesium, kalium, fosfor, vitamine A, vitamine B, vitamine D, vitamine D en zink, evenals gelatine en collageen. Allemaal van vitaal belang voor het behoud van een optimale gezondheid van het immuunsysteem.

En je kunt je bottenbouillon turboladen door knoflook toe te voegen, waarvan bekend is dat het antivirale en antibacteriële eigenschappen heeft.
Voeg chili toe om als een natuurlijke decongestivum te fungeren. Kurkuma, kaneel en gember kunnen allemaal helpen bij het verminderen van ontstekingen en het versnellen van uw metabolisme (om eventuele ziektes weg te spoelen). Verder, als je in je bottenbouillon gaat en de bovengenoemde natuurlijke theeën aanvult, hoef je waarschijnlijk niet gek te worden in de standaardsupplementen (en de vereisten variëren van persoon tot persoon, afhankelijk van de individuele situatie en doelen).

Overweeg over te schakelen naar intermitterend vasten.

Wanneer dieren ziek worden, stoppen ze met eten om zich te concentreren op hun rust en herstel. Ze leiden al hun energie naar het immuunsysteem om zich te concentreren op het genezen van het lichaam.

Ik ben een groot voorstander van intermitterend vasten en heb al uitgebreid geschreven over de belangrijkste door bewijs ondersteunde voordelen van intermitterend vasten.

Enkele van de belangrijkste voordelen zijn; het stimuleren van uw biologische processen, het turbo-laden van uw cellen en het verminderen van het risico op ziekte. Er zijn tal van studies in opkomst die deze claims ondersteunen, evenals een hele reeks andere voordelen.

Wanneer we voedsel eten, wordt veel energie omgeleid naar de spijsvertering. Wanneer we eten, wordt het immuunsysteem geactiveerd, waardoor de ontsteking toeneemt in een poging om ongewenste micro-organismen in ons voedsel af te weren. Dit verbruikt energie.

Door te vasten maken we energie vrij om tegen slapende bedreigingen in ons lichaam te vechten.

Dit helpt ook bij het reguleren van het immuunsysteem, en er zijn tal van studies die het vasten koppelen aan de verhoogde productie van ontstekingsremmende cytokines. Ten slotte is aangetoond dat intermitterend vasten autofagie stimuleert. Dit is de methode van het lichaam om beschadigde cellen te doden. Dit vernietigt cellen die ontstekingen, ziekte en ziekte kunnen veroorzaken.

Het is duidelijk dat het plegen van regelmatig intermitterend vasten een nogal dramatische levensstijlverandering is.

Het is er een die ik een tijd geleden heb gemaakt en ik geloof dat het de moeite waard is, maar het is aan jou om te beslissen wat voor jou werkt. Als ik ziek word, heb ik de neiging om behoorlijk snel te vasten (vooral omdat ik het vooruitzicht van eten gewoon niet onder ogen kan zien). Maar zelfs als u niet regelmatig volgt met vasten, is er enig bewijs dat suggereert dat vasten tijdens ziekte kan helpen bij het herstel. Zorg ervoor dat je je onderzoek doet en wees verstandig!

Zorg voor voldoende beweging

Het is al lang bekend dat lichaamsbeweging je sterk, fit en gezond houdt, en onderzoekers gaan nu kijken naar verbanden tussen lichaamsbeweging en het immuunsysteem. Lichamelijke activiteit kan veranderingen in witte bloedcellen en antilichamen mogelijk maken, waardoor deze sneller kunnen circuleren en ziekten sneller en efficiënter kunnen worden gedetecteerd. De stijging van de lichaamstemperatuur tijdens en na het sporten kan nabootsen wat er gebeurt als we koorts hebben en het lichaam helpen infecties te bestrijden. Ten slotte kan lichaamsbeweging de afgifte van immunoglobulinen verhogen, die beschermen tegen ziekte, en de afgifte van stresshormonen vertragen, waarvan sommige ziekte kunnen veroorzaken.

Sommige onderzoeken suggereren dat overmatig trainen, in termen van duur of intensiteit, tijdelijke vermindering van de functie van het immuunsysteem kan veroorzaken. Zoals met de meeste dingen, suggereert het algemene bewijs echter dat de positieve effecten van oefening zwaarder wegen dan de negatieve. Ik denk dat we allemaal in de buurt moeten zijn, actief moeten zijn en voldoende moeten bewegen. Teruggaan naar onze jager-verzamelaarsdagen, zo was het bedoeld. Er is voldoende bewijs dat aantoont dat regelmatige, matige lichaamsbeweging bijdraagt ​​aan een lange levensduur.

Nog een laatste punt over lichaamsbeweging in relatie tot je immuunsysteem. Als u dit op de lange termijn doet, krijgt u grote voordelen. Wanneer je echter het begin van een ziekte voelt, is het tijd om tot rust te komen en je te concentreren op rust en ontspanning. In zo’n geval is het tijd om verder te gaan naar het volgende punt dat ik zal behandelen; slaap! Als je ziek bent, leg de oefening dan af en krijg voldoende rust en ontspanning om je lichaam de tijd te geven om tegen ziekten te vechten en zichzelf te herstellen.

Zorg voor voldoende slaap om het herstel te bevorderen

Of je nu fit en gezond bent, of onder de weersomstandigheden, slaap is absoluut cruciaal om een ​​aantal redenen. Mensen hebben een goed consistent aantal uren slaap per nacht nodig (ongeveer zeven of acht). Slaap is de anabole toestand waarmee ons lichaam kan rusten en herstellen, door energie aan te vullen en weefsel te regenereren. Het is aangetoond dat het krijgen van de juiste hoeveelheid slaap een positieve invloed heeft op; het immuunsysteem, humeur, concentratie, productiviteit en atletische prestaties.

Omgekeerd is slechte slaap geassocieerd met; een toename van cortisolspiegels en verhoogde ontsteking, hoge bloeddruk, potentiële insulineresistentie, gewichtstoename, diabetes, hart- en vaatziekten en psychische aandoeningen.
Als je voldoende slaapt, blijf je uitgerust, stimuleer je je immuunsysteem en blijf je fit en gezond. Wanneer u zich niet goed voelt, is de nadruk op rust en herstel van cruciaal belang. Zoals gezegd, is een van de belangrijkste functies van slaap dat uw lichaam wordt uitgeschakeld en dat het aan lopende reparaties werkt die nodig zijn.
Dus als je je onwel voelt, accepteer dan gewoon dat je moet vertragen en wat tijd moet besteden aan het genezen van jezelf. Laten we eerlijk zijn, dit is een gratis pas waarmee je kunt relaxen en in bed kunt blijven. Dus accepteer het gewoon, voel je niet schuldig en concentreer je op genezing.

Gebruik de adem om jezelf te genezen

De moderne geneeskunde begint eindelijk aandacht te schenken aan bepaalde ‘alternatieve’ geneeswijzen. Er zijn nu sterke aanwijzingen dat sommige van deze praktijken zeer krachtig zijn. Wim Hof ​​staat bekend om het gebruik van ademwerk, als onderdeel van een bredere routine, om schijnbaar bovenmenselijke prestaties te verrichten.

In 2014 werd een groep proefpersonen getraind in de Wim Hof-methode en vervolgens geïnjecteerd met een stam van e.coli die normaal ernstige griepachtige systemen veroorzaakt. Verbazingwekkend genoeg konden ze de effecten van het endotoxine bestrijden, terwijl de controlegroep de verwachte, sterke griepachtige symptomen vertoonden. De overleden Dr. Konstantin Buteyko gebruikte ook ademwerkmethoden om ziekten bij patiënten te bestrijden.

Er is een groeiend aantal onweerlegbaar bewijs dat we onze adem kunnen gebruiken om actief controle te krijgen over ons autonome zenuwstelsel. Dit heeft de kracht om ons immuunsysteem te stimuleren en ziekten te bestrijden. In basistermen zullen deze methoden typisch draaien rond periodes van intermitterende hyperventilatie om respiratoire alkalose te induceren, afgewisseld met periodes en hypoxie. Het is aangetoond dat dit de deelnemer in staat stelt om vrijwillig het sympathische zenuwstelsel te activeren, wat leidt tot het vermogen om de ziektesymptomen te bestrijden, deels door verhoogde niveaus van plasma-epinefrine en ontstekingsremmende cytokines en een bijbehorende vermindering van pro-inflammatoire mediators.

Ik zou graag dieper ingaan op de theorie, wetenschap en praktische toepassingen van ademwerk, en zal dat doen in toekomstige artikelen. In dit geval denk ik echter dat het voldoende is om te wijzen op het bewijs dat de kracht van de adem aantoont om een ​​gezond immuunsysteem te ondersteunen en te beheersen om ziekten te bestrijden. Het is iets waar ik een groot voorstander van ben, het is een zeer interessant onderwerp en ik zou aanraden het in meer detail te onderzoeken. We ademen immers allemaal, dus waarom zouden we niet optimaliseren wat we met onze ademhaling doen en echt meesterschap en controle over het krijgen voor gezondheid en welzijn.

Geniet van regelmatige saunasessies

Het is gewoon zo’n leuke manier om te ontspannen na een zware dag op het werk of een zware sessie in de sportschool. Sauna’s bieden echter ook meerdere gezondheidsvoordelen, waaronder de mogelijkheid om uw immuunsysteem te versterken bij correct gebruik, afwisselend warm en koud. Net als in ons trainingsvoorbeeld verhogen sauna’s ook je lichaamstemperatuur. Dit bootst de effecten van koorts na, waardoor uw lichaam dienovereenkomstig reageert. Dit resulteert in een toename van het aantal witte bloedcellen, lymfocyten, neutrofielen en basofielen [25], wat direct bewijs biedt dat sauna’s uw immuunsysteem kunnen activeren en versterken.

Er zijn andere onderzoeken die specifiek zijn gericht op sauna’s en veel voorkomende ziekten. In een dergelijk onderzoek werd een direct verband gevonden dat aantoont dat regelmatig saunagebruik het optreden van verkoudheid aanzienlijk vermindert en specifiek kan leiden tot een vermindering van de kans op verkoudheid of griep met 30%. Het lijkt erop dat verder onderzoek nodig is om sommige van deze bevindingen volledig te valideren, maar het is een positieve start en er worden regelmatig nieuwe onderzoeken uitgevoerd.

Ten slotte, terugkomend op het punt over lichaamsbeweging, ontdekten sommige van deze onderzoeken ook dat de voordelen groter waren voor getrainde atleten. Zoals met veel dingen, geloof ik dat de som groter is dan de delen als het gaat om het kogelvrij maken van je immuunsysteem, en het duidelijk combineren van oefeningen en sauna’s is zo’n voorbeeld.

Dus hou je, net als ik, van een sauna dan is dit nog een reden om door te gaan en wat tijd door te brengen met zweten.

Hoe u maximale voordelen kunt benutten

Kortom, in eenvoudige bewoordingen, hoe je eet, beweegt, slaapt en ademt, kan een grote invloed hebben op het stimuleren van je immuunsysteem en het minimaliseren van ziekte. Het is ook waarschijnlijk dat de som groter is dan de delen.

En aantoonbaar zijn dit allemaal best practices waaraan u zich moet houden, om de gezondheid en het welzijn te optimaliseren en niet alleen uw immuunsysteem te ondersteunen. Door zoveel mogelijk van deze oefeningen in je leven te implementeren, krijg je de voordelen van het immuunsysteem, maar ook nog veel meer.

Dit werkt echter alleen als u consistent bent. Het heeft geen zin om wakker te worden met een zere keel en dan te besluiten om te stoppen met eten en in de sauna te springen. Natuurlijk zijn er snelle oplossingen die helpen. Het helpt bijvoorbeeld om de juiste voeding binnen te krijgen en voldoende slaap te krijgen. Dit werkt echter veel beter als u zich ertoe verbindt uw levensstijl op de lange termijn te veranderen.

Alleen door een consistente aanpak kunt u de beste zijn die u mogelijk kunt zijn. Als deze dingen eenmaal een gewoonte zijn geworden, is het niet zo moeilijk om je eraan te committeren en zul je geweldige voordelen oogsten op meerdere gebieden van lichamelijke en geestelijke gezondheid en welzijn.

Bron:
Medium – Natural Methods of Boosting the Immune System